PMDS what the fuck do I do?

Ja, detta är ju en fråga som jag verkligen märkt har engagerat mig så som er.

Tror inte jag någonsin har fått så mycket Dms skickat till mig, att ni känner igen er och har samma symtom.

Och här har jag trott att jag varit helt ensam med mina problem. Men det jag har fått till mig och även läst på om så handlar PMS besvär om att man har en obalans i sin kropp. Och det är ju inte konstigt egentligen om man kan ser vad vi kvinnor faktisk får gå igenom genom åren. När vi är unga och får våran mens och hela vårat mående kan förändras en gång i månaden.  Jag vet jag hade en kompis som blev sängliggandes på grund av sina menssmärtor. Det var också så att när man var 14 år och gick till ungdomsmottagningen var lösning just P-piller. Stoppa i sig mer hormon i kroppen och lura den att den har ett överflöd så kroppen  inte reagerar.

När man blir äldre och vill skaffa barn är det bra att sluta med preventivmedel i tid för att det kan ta tid innan hormonbalansen är tillbaka för att man kan bli gravid.

Sen när man väl är gravid då har man en hormonstorm då allt är ur balans. Man kan skratta, gråta och vara arg samtidigt fast man inte riktigt vet på vad.

Efter förlossningen hamnar också kroppen i en återhämtningsfas där man ska försöka gå tillbaka till ett neutralt läge.

Jag vet att jag kanske tar i en aning. Men det är så här jag upplever min hormonstorm.

Så vad har jag kommit fram till är följande:

Antingen går man den lätta vägen och inte känner efter och följer läkarens råd eller så går men det tuffa vägen och blir sin egna detektiv och söker efter svaret.

Och eftersom jag alltid gått motsatt riktning och min egna väg tänker jag göra detta nu med.

Det jag ska börja med är vilket jag gjort en tid är att tillföra mer vitaminer och mineraler.

Så det jag har till fört är:

Probiotikan – mjölksyra bakterier- Mjölksyrabakterier finns naturligt i vår tarmflora, och vi kan även få i oss dem via kosten från syrad mat. Dessa tarmbakterier fungerar som en del av vårt immunsystem, och skyddar oss från skadliga bakterier.

D-vitamin- D-vitamin kallas även för solskensvitamin beroende på att kroppen själv kan tillverka vitaminet då huden utsätts för solljus.Här i norden har vi svårt att täcka behovet under det mörkare halvåret då vi får förlita på att få i oss tillräcklig mängd via kosten. 

Zink- zink som bidrar till bland annat immunsystemets normala funktion. 

Magnesium- Magnesium behövs för många processer i kroppen, bland annat för normal muskelfunktion, att bibehålla normal benstomme och att bibehålla normala tänder. Det behövs även för elektrolytbalansen, normal energiomsättning och att minska trötthet och utmattning. Fler ändamål magnesium behövs för är nervsystemets normala funktion, normal proteinsyntes, normal psykologisk funktion. Magnesium har också en roll i celldelningsprocessen i kroppen.

 

Men något som jag verkligen vill göra är ett test så man själv kan se obalansen i kroppen. Men jag vet inte om det är ett blodprov som gäller om det är ett salivprov. Har någon av er gjort något sådant?? Skicka gärna vad ni rekommenderar 🙂

 

Jag har även köpt på mig dessa böcker som jag blev rekommenderad. Har inte hunnit mer än att bläddra i dem men ska absolut igång och laga denna maten.

Jag har även blivit tipsad om olika tillskott som WO-HO och 5 HTP men har inte kommit mycket längre än att läsa igenom detta. Återkommer mer när jag läst på om detta.

Men detta är iallafall min plan till och börja med så får vi se var vi hamnar.

To be continue……….

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *